lobkeopreis.reismee.nl

Pittoresk Vrsar, dag 5: Porec, boottocht Limfjord kanaal, Rovinj

Na het ontbijt vertrokken we om 09.00 uur naar Porec. Deze stad aan de westkust van Istrië stamt uit de Romeinse tijd en heeft een centrale ligging tussen een grote groep resorts die zich vanuit Porec uitstrekken in noordelijke en zuidelijke richting.

Onder leiding van gids Roberto liepen we door deze mooie toeristische stad en kregen daarna nog volop vrije tijd.

Ik heb de Eufrasilus Basiliek bezocht, en het was ook mogelijk om de toren te beklimmen. Dat liet ik me geen twee keer zeggen, ik houd ervan om plaatsen van grotere hoogte te bekijken. En het was absoluut de moeite waard!

Eenmaal weer beneden een terrasje in de schaduw opgezocht.

Daarna was het tijd om naar de haven te vertrekken, vanwaar we met de boot een tocht zouden maken naar Rovinj, via het Limfjord (ofwel Limski kanaal). Onderweg kregen we een lunch aan boord. Samen met onze groep, was er ook nog een andere Bolderman groep aan boord, dus het was een gezellig Nederlands onderonsje. De boot bleek een erg luxe versie met fijne banken in de zon en schaduw. de overtocht duurde twee uur en wat was het weer een prachtige omgeving.

In Rovinj aangekomen gingen we weer op pad met gids Roberto. In een gestaag tempo (het werd ook steeds warmer) wandelden we in de stad omhoog richting kerk. Rovinj is een prachtige stad met ruim 14000 inwoners. 10 procent van de bevolking is Italiaanstalig en de stad is officieel tweetalig. Rovinj was al bekend in de Romeinse tijd en was tot en met 1797 in de handen van de Venetianen.

Nadat we de kerk bekeken hebben, wandelden we weer naar beneden en wederom zijn we op een terras gaan zitten, waar ik van een heerlijke ijskoffie heb genoten.

Kort daarna verzamelden we allemaal weer en liepen we naar de bus. Op de terugweg had de chauffeur nog een verrassing, in de vorm van een fotostop bij het beginpunt van het Limfjord.

Nol Luijbregts

Ook Rovinj is de laatste 40 jaar niet veranderd

Lobke

Rovinj is echt een prachtige stad. Wel heel toeristisch, maar nog geen massa toerisme gelukkig