lobkeopreis.reismee.nl

Pittoresk Vrsar, dag 6: Vrije dag

Vandaag stond er een heerlijke vrije dag op het programma. Wat zou ik eens gaan doen? Aangezien we vlakbij Vrsar zitten en ik die stad nog niet bezocht had, was de keuze snel gemaakt.

Eerst weer eens genoten van het zeer uitgebreide ontbijtbuffet. Daarna op mijn gemak teruggelopen naar mijn appartement. Rond 09.30 uur verliet ik mijn appartement weer en liep via de toen al warme boulevard, naar de opstapplaats voor het toeristentreintje. Normaal ben ik meer van een plaats zelf lopend te gaan ontdekken, maar dit keer koos ik eens voor een ander soort vervoer. En met mij, nog 8 anderen van de groep. Klokslag 10.00 uur vertrok het treintje. Via enkele andere resorts ( er lagen behalve ons resort nog een stuk of 3 andere resorts op korte afstand van elkaar), reden we richting het oude centrum van Vrsar.

Vrsar, gelegen op een 54 meter hoge heuvel en omgeven door eilandjes, is populair onder toeristen. Er bestaat een legende dat de stad regelmatig bezocht werd door Giacomo Casanova. Eind juni wordt er jaarlijks een Casanova festival georganiseerd in de oude stad.

Vrsar bestaat uit twee gedeeltes. Het oude centrum ligt bovenaan de heuvel, het nieuwere gedeelte onderaan.

Het treintje vond ik best fijn, ondanks al het gebobbeld. Er stond nog een lekker windje, waardoor we uitgewaaid aankwamen bij het eindpunt van de trein, bovenaan de heuvel. Hier liep ik het oude centrum in en kwam al snel een toren tegen welke ik heb beklommen. Wat een geweldig uitzicht leverde dat bovenaan op!

Ik kon de haven goed zien, maar ook de diverse eilandjes voor de kust van Vrsar.

Eenmaal weer beneden afgedaald naar beneden en daar het nieuwere gedeelte bekeken. Deze bestond voornamelijk uit horeca en souvenirwinkels. Bij een ijssalon kon ik de verleiding niet weerstaan en genoot in de schaduw van een heerlijke coupe aardbeienijs. Ondertussen werd het steeds warmer buiten en vond ik het welletjes geweest. Terug in mijn koele appartement nog lekker een tijd zitten lezen.

Reacties

Reacties

Nol Luijbregts

Naar aanleiding van die foto's:
Heeft de natuur daar geen last van de droogte? Wij waren daar zo'n 43 jaar geleden.
Inmiddels is het ook daar warmer (heter) geworden, en zijn er langere droge periodes
Zie je dat terug in wat er groeit? Wordt het niet dor, daar op Istrië?

Lobke

Ik vond het verrassend groen op Istrië, ondanks de hitte. Misschien scheelt het wel dat het er een paar weken terug veel heeft geregend?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!